بررسی ساختار سینمایی و ادبی انیمیشن ملک خورشید (بازشناسی یکی از ابعاد ادبیات کودک در ایران)
نویسندگان
چکیده
انیمیشن ملک خورشید، به طراحی و کارگردانی، علیاکبر صادقی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1354 و به مدت 16 دقیقه تهیه شده است. تحلیل آثار ارزشمند علیاکبر صادقی علاوه براینکه عرصهی تازهای را پیش رو میگشاید، میتواند ویژگیهای دوره و بخشی از تاریخ انیمیشن ایران را نیز ثبت کند. اقتباس و انطباق این فیلم با منظومههای عاشقانه ی ادب فارسی و میزان موفقیت آن در نزدیک شدن به فضای قصههای عامیانه به عنوان الگوی موفقی در بین آثار اقتباسی قابل بررسی است. در این مقاله مؤلفان، زندگی و آثار علی اکبر صادقی و انیمیشن ملک خورشید وی را معرفی و از دو منظر ادبی و سینمایی و با روش تحلیل محتوا ساختاریابی میکنند. در ساختاریابی ادبی، عناصر ساختاری داستان چون کنش، وضعیت، شخصیت، گره افکنی، اوج داستان و گره گشایی بررسی و عناصر ساختاری فیلم انیمیشن نیز با متن افسانه در فیلم ملک خورشید انطباق داده میشود. در ساختاریابی سینمایی، عناصر ساختاریِ طراحی بصری شامل طراحی تصویر، طراحی پس زمینه، رنگ و خط، حرکت و عناصر ساختاریِ طراحی صوتی چون کلام، جلوه های صوتی، موسیقی متن و طرح ساختاری روایت و همچنین ساختارهای روایی در انیمیشن ملک خورشید به تفصیل بررسی میشود. درادامهی مقاله، مؤلفان مقایسهای بین بنمایههای منظومههای عاشقانه و فیلم ملک خورشید به عمل میآورند. واژههای کلیدی:
منابع مشابه
مؤلّفههای بیانی انیمیشن و چگونگی اقتباس از قصّهها و افسانههای ایرانی (بررسی موردی: انیمیشن سینمایی جمشید و خورشید)
اقتباس از ادبیات کهن، بهخصوص قصّهها و افسانهها و کشف روابط و مناسبات چندلای افسانه با سبک و سیاق بیانی انیمیشن، یکی از شیوههایی است که امروزه مورد توجّه بسیاری از فیلمنامهنویسان انیمیشن قرار گرفته است. با توجّه به ویژگیهای ساختاری و قابلیتهای شگفتانگیز قصّهها و افسانههای ایرانی برای انطباق با زبان انیمیشن، فراگیری زبان رسانه و استفاده از شیوههایی چون اقتباس و بازآفر...
متن کاملبررسی روایت پسامدرن در ساختار انیمیشن سینمایی معاصر (بررسی موردی: آقای پیبادی و شرمن، هتل ترانسیلوانیا، پرنسس و قورباغه)
متن کامل
بررسی نقش کاراکتر پیرو در ساختار روایی انیمیشن های سینمایی
• چکیده: ازهمانابتدای تولید انیمیشنتابهامروز،دربسیاریازآثارانیمیشندرکنارشخصیتاصلی،شخصیتوابستهایوجودداشتهاست که رفیقِهمراهقهرمانداستاناست ومعمولاازآنبهسایدکیک (کاراکترپیرو) یادمیشود. باوجودبه کارگیریگستردهکاراکترهایپیرودرانیمیشنهایبامخاطبعام، این کاراکتر کمتردرنوشتههایمستقلموردبررسیقرارگرفتهاست.درحالیکهبهنظرمیآیدحضورکارکترهایپیرودر بیشترآثارسینماییتجاریاهمیتیویژهدارد،لزوممطالعهوبررسیساختارشخص...
15 صفحه اولادبیات پایداری در ایران بازشناسی مؤلّفهها، فرصتها و چالشها
با آنکه ریشههای ادبیات پایداری در ایران به پیش از اسلام بازمیگردد، آثار تولید شده در این زمینه در دوران معاصر؛ از نظر کثرت، کیفیّت و اقبال مخاطبان، قابل مقایسه با ادوار پیشین نیست. از این رو ضرورت دارد ادبیات پایداری به عنوان بخش مهمّی از ادبیات امروز ایران بررسی شده، مؤلّفهها، فرصتها و چالشهای پیش روی آن بازشناسی شود. لذا این پژوهش ضمن واکاوی مؤلّفهها و ارائة تعریفی جامع و مانع از ادبیات پ...
متن کاملبررسی آموزههای ایدئولوژیک در پارهای از آثار ادبیات کودک ایران در گروههای سنی «د» و «ه»
در این پژوهش سعی شده است عقاید، نگرشها، و ایدئولوژیهایی بررسی شود که نویسندگان از طریق کتابهای خود به کودکان و نوجوانان منتقل میکنند. از اینرو، تلاش شده است مشخص شود مفاهیم، عقاید، نگرشها و ایدئولوژیهای موجود در کتابهای دینی کودکان و نوجوانان کدامند؟ و این ایدئولوژیها و مفاهیم از طریق چه ساختارهای زبانی در کتابهای کودکان بیان و به آنها منتقل میشوند؟ در این پژوهش از روی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات ادبیات کودکجلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۱۵-۱۴۳
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023